Powołanie Komisji Edukacji Narodowej
Kiedy
w 1764 r. stolnik litewski Stanisław Antoni Poniatowski wstępował pod
imionami Stanisława Augusta na tron monarszy państwa
polsko-litewskiego, szlachcic pragnący zapewnić synom wychowanie
umożliwiające czynny udział w życiu politycznym Rzeczypospolitej miał
do wyboru umieszczenie potomków albo w jednym z sieci
równomiernie rozmieszczonych w całym kraju kolegiów
prowadzonych przez zakon Jezuitów albo w jednej z mniej licznych
szkół prowadzonych przez zakon Pijarów, z warszawskim
Collegium Nobilium na czele. Wkrótce nowy król,
realizując postulat pojawiający się wielokrotnie w paktach konwentach
poprzedników, założył w Warszawie Szkołę Rycerską, kształcącą
oficerów dla wojsk koronnych i litewskich. System oświaty w
Rzeczypospolitej wydawał się być oparty na solidnych podstawach.
Dlatego podjęta przez papieża Klemensa XIV decyzja o rozwiązaniu
Towarzystwa Jezusowego musiała być szokiem. Bardziej zorientowani w
polityce europejskiej doskonale zdawali sobie sprawę, że od dłuższego
czasu tzw. państwa burbońskie: Francja, Hiszpania, Neapol wywierały na
Stolicę Apostolską nacisk zmierzający do kasaty potężnego zakonu,
który wcześniej usunęły ze swoich granic. Nikt chyba jednak nie
spodziewał się, że papież zdecyduje się na tak dramatyczny krok. Dla
Rzeczypospolitej oznaczało to, że z dnia na dzień przynajmniej 3/4
szkół przestawało istnieć. Władze znalazły się w trudnej
sytuacji, ponieważ nie znano sprawdzonych rozwiązań. Konieczny był
eksperyment.
14 października
1773 r. sejm powołał do życia Komisję Edukacji Narodowej w składzie
czterech senatorów i czterech członków izby poselskiej.
Przed tą całkowicie nową instytucją postawiono zadanie odbudowy systemu
oświaty w Rzeczypospolitej. W pierwszej kolejności zadbano o finansowe
podstawy funkcjonowania szkół. Przeznaczono na ten cel dobra
pozostałe po kasacie Jezuitów i chociaż przy okazji ich
nadawania nowym właścicielom popełniono mnóstwo nadużyć,
przyjęte rozwiązanie okazało się skuteczne. Obdarowani dobrami
pojezuickimi byli zobowiązani do odprowadzania pewnej części
dochodów z tych dóbr na fundusz komisji.
Pierwszy raz w
dziejach nie tylko Rzeczypospolitej, lecz również całej Europy,
stworzono jednolity system kształcenia na trzech poziomach. Na poziomie
podstawowym funkcjonowały szkoły parafialne, na średnim szkoły
wojewódzkie, natomiast poziom wyższy reprezentowały uniwersytety
w Krakowie i w Wilnie. Opracowano regulaminy szkolne, zajęto się
przygotowaniem nowych programów nauczania i podręczników.
W tym celu powołano do życia Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych. W
ogłaszanych przez nie konkursach na nowe podręczniki brały udział i
przysyłały swoje projekty największe sławy naukowe ówczesnej
Europy. Członkowie Towarzystwa, wśród których było wielu
eksjezuitów, potrafili w harmonijny sposób połączyć
obowiązującą w ich macierzystym zakonie ratio studiorum z myślą
oświeceniową.
Karina Lenartowicz, Martyna Zielony
źródło: www.agad.archiwa.gov.pl
do góry^